Pædagogik
Pædagogisk grundlag og læreplan
Vi arbejder med de lovmæssige retningslinjer for læreplanen og temaer mm. Oplysninger om dette, kommer senere da det er vigtigt at medarbejdere er en del af processen.
Sådan arbejder vi med:
Børnesyn: Det at være barn har værdi i sig selv. Alle børn skal udfordres og opleve mestring i lege og aktiviteter.
Dannelse og børneperspektiv: Børn skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse.
Leg: Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud.
Læring: Læring skal forstås bredt, og læring sker f.eks. gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret.
Børnefællesskaber: Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for.
Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring. Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø i dagtilbuddet skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnemiljøet skal vurderes i et børneperspektiv og børns oplevelser af børnemiljøet skal inddrages under hensyntagen til børnenes alder og modenhed.
Sammenhæng handler bl.a. om at understøtte børns sociale kompetencer, tro på egne evner, nysgerrighed mv.
Børnehuset Hobbitten har et tæt samarbejde med Læringshuset, som er vores distrikt skole. Her er planlagte møde med sfo’en i fokusset på den gode overgang.
Disse oplysninger vil komme på et senere tidspunkt.